Tasavarmasti reissu on pilalla, jos hammasta särkee. Kävin maanantaina hampilääkärillä ja pari pientä reikää löytyi. Saan niihin lopulliset paikat perjantaina sopivasti ennen lähtöä. Normaalin lääkelaukun lisäksi pakkaan mukaan yhden v-pen kuurin. Sillä on hyvä aloittaa, jos on tarve.
Nothing makes life more miserable than tooth ace. Check your teeth & have some penissillin with you.
3. heinäkuuta 2012
30. kesäkuuta 2012
Matkakuumetta ja mielikuvittelua
"Formulakuskin tärkein ominaisuus on mielikuvituksen puute." Tämän sanoi oppiäitini mainonnan Great Lady Airi Hast, kun olin hänen toimistossaan opettelemassa mainosalalle. "Jos kuski osaisi kuvitella, miten mennään liki sadan metrin sekuntinopeudella ja mitä kaikkea silloin voi tapahtua", hän ei lähtisi ruutulipulta.
Minä taas rahoitan leipäni ja hullut seikkailuni myymällä mielikuvitustani. Se pahkeinen tulee mukaan myös muihin juttuihin, kuin työasioihin. Minulla on aamuyön horrostila, jolloin pystyn näkemään suunnitelmiani, kehittämään niitä ja valitsemaan parhaita vaihtoehtoja ajatuksen noepudella ilman fyysisen tekemisen hidastetta.
Nyt SnakeRiverExpedition tunkee tälle kaistalle. Nousen joka aamu unitilasta milloin sumuiselle Mayon lentokentälle, milloin etenen jokea pitkin ja yritän nähdä kynnyksiä ja muita virran kuoppia. Etsin polttopuita, uin kanootin kanssa pystysuorien kallioiden välisessä kanjonissa. Huolehdin ruuista, mietin, onko terävä kirveeni liian terävä. Voinko saada kiehuvan kalakeiton syliini ja polttaa itseni.
Olen selannut jokea kanadalaisista kartoista ja Google Earthista. Osaan joen aika hyvin ulkoa. Olen ottanut iltalukemisekseni Clausewitzin Sodankäynnistä. Silti joki ja sen haasteet ovat mysteeri. Matkasta tekee erikoisen sen yksisuuntainen tunneliluonne: kun menee toisesta päästä sisään, on pakko jatkaa, kunnes pääsee toisesta päästä pois. Vastaavia kokemuksia minulla on Atlantilta, tietyn pisteen jälkeen perille on lyhin matka. Takaisin ei voi kääntyä.
Pakko lyödä viimehetken palasia lukkoon: pakkaan ja punnitsen tavarani huomenna sunnuntaina. Maanantaina ajan Forssaaan Lauri Salaman luo ja tsekkaamme yhdessä varusteemme. Jos Laurin tavarat ovat kunnossa, otan ne mukaani. Tarkoitukseni on tsekata matkatavarat lennolle jo perjantaina. Lauantaiaamuna herätys on neljältä. En halua enää silloin hermoilla mistään muusta kuin että olen ajoissa kentällä. Muuten jää viimeisen yön nukkuminen vähiin.
Tietysti tässä on vielä se yrittäjän autuus: pitää tienata loma-ajan vapaa tekemällä kuukauden työt etukäteen. Mitään ei voi jättää kesken. Keskeneräiset tekemiset tulevat retkellä vainoamaan uniani teltassa. Se ei käy. Retkellä pitää voida keskittyä retkeen.
Huh - vähän helpotti.
Minä taas rahoitan leipäni ja hullut seikkailuni myymällä mielikuvitustani. Se pahkeinen tulee mukaan myös muihin juttuihin, kuin työasioihin. Minulla on aamuyön horrostila, jolloin pystyn näkemään suunnitelmiani, kehittämään niitä ja valitsemaan parhaita vaihtoehtoja ajatuksen noepudella ilman fyysisen tekemisen hidastetta.
Nyt SnakeRiverExpedition tunkee tälle kaistalle. Nousen joka aamu unitilasta milloin sumuiselle Mayon lentokentälle, milloin etenen jokea pitkin ja yritän nähdä kynnyksiä ja muita virran kuoppia. Etsin polttopuita, uin kanootin kanssa pystysuorien kallioiden välisessä kanjonissa. Huolehdin ruuista, mietin, onko terävä kirveeni liian terävä. Voinko saada kiehuvan kalakeiton syliini ja polttaa itseni.
Olen selannut jokea kanadalaisista kartoista ja Google Earthista. Osaan joen aika hyvin ulkoa. Olen ottanut iltalukemisekseni Clausewitzin Sodankäynnistä. Silti joki ja sen haasteet ovat mysteeri. Matkasta tekee erikoisen sen yksisuuntainen tunneliluonne: kun menee toisesta päästä sisään, on pakko jatkaa, kunnes pääsee toisesta päästä pois. Vastaavia kokemuksia minulla on Atlantilta, tietyn pisteen jälkeen perille on lyhin matka. Takaisin ei voi kääntyä.
Pakko lyödä viimehetken palasia lukkoon: pakkaan ja punnitsen tavarani huomenna sunnuntaina. Maanantaina ajan Forssaaan Lauri Salaman luo ja tsekkaamme yhdessä varusteemme. Jos Laurin tavarat ovat kunnossa, otan ne mukaani. Tarkoitukseni on tsekata matkatavarat lennolle jo perjantaina. Lauantaiaamuna herätys on neljältä. En halua enää silloin hermoilla mistään muusta kuin että olen ajoissa kentällä. Muuten jää viimeisen yön nukkuminen vähiin.
Tietysti tässä on vielä se yrittäjän autuus: pitää tienata loma-ajan vapaa tekemällä kuukauden työt etukäteen. Mitään ei voi jättää kesken. Keskeneräiset tekemiset tulevat retkellä vainoamaan uniani teltassa. Se ei käy. Retkellä pitää voida keskittyä retkeen.
Huh - vähän helpotti.
24. kesäkuuta 2012
Riskit – vesimäärä
Virtaama tämän kevään tulvahuipusta Juhannukseen. Vesimäärä on tietysti oleellinen retken onnistumiselle. Tällä hetkellä näyttää, että vettä ei ainakaan ole liikaa. Snakeriverillä ei ole mittapisteitä, mutta Peelriverillä on parikin paikkaa, tämä mittapiste on lähempänä vuoristoa ja ylempänä sitä kohtaa, jossa Peel- ja Snariver yhtyvät.
Jos vettä on liikaa joudumme varmasti ohittamaan kapeat kanjoniposuudet maitse. Siihen olemme varanneet aikataulussa muutaman päivän.
Jos vettä on liian vähän, se voi hidastaa menoa monella tapaa. Alkumatkalla vpoimme jotua uittamaan kanoottia köysillä rannastakäsin, jos vettä on vähän. Väisteltäviä kiviä on vähällä vedellä enemmän.
Lisäksi johinkin kohtiin voi vähällä vedellä muodostua hankalia könkäitä (putouksia), joita on väisteltävä. Lisäksi joen palmikko-osuudet, joissa virta jakautuu useampaan haaraan, hidastavat jos osumme liian matalaan haaraan.
Lisäksi johinkin kohtiin voi vähällä vedellä muodostua hankalia könkäitä (putouksia), joita on väisteltävä. Lisäksi joen palmikko-osuudet, joissa virta jakautuu useampaan haaraan, hidastavat jos osumme liian matalaan haaraan.
Peelriverin tämän hetkinen virtaama - n. 250 m3/s - on liki sama kuin Kymijoen Pernoolla juuri nyt.
17. kesäkuuta 2012
Riskit – pitää pyytää apua – Sanna auttaa
On hyvä, jos omaiset voivat seurata reissua ja nähdä, että matka etenee suunnitellusti. Ihmelaite tähän Spot on gps. Se lähettää reittipisteitä satelliitin kautta nettiin Googlemapsiin. Reittisivun linkki on tässä. Vielä siellä ei ole mitään, mutta tarkoitukseni on kokeilla laitetta täällä Suomessa.
Jos tulee hätä, laitteen voi käynnistää lähettämään hätäkutsua ja sijaintiamme. Viranomaiset saavat hätäviestin ja ryhtyvät toimiin. Tätä napulaa ei paineta, jos hyttynen puree.
Laitteen voi lisäksi ohjelmoida lähettämään "kaikki hyvin" -viestin. Tarkoitus on sopia etukäteen tietyt etapit, jolloin lähetämme tuon viestin. Lähinnä, kun olemme ohittaneet etukäteen hankalaksi arvioimamme taimuuten merkittävän kohdan retkellä.
Mitä maksoi? Laite maksoi n. 140 euroa ja vuoden karttalisenssi ja laajennettu hätäkutsulisenssi toisen mokoman. Silti palikka tuli halvemmaksi kuin satelliittipuhelin vuokrattuna. Ja laitteesta on hyötyä tulevaisuudessa muillakin reissuilla. Laitteen aktivoiminen netissä oli hankalaa, onnistui vasta kolmannella kerralla.
Laite piti nimetä.Annoin sille tyttäreni mukaan nimen Sanna. Sanna on ollut kaikkien purjeveneitteni nimenä ja tuonut hyvää onnea matkoilleni.
Laite piti nimetä.Annoin sille tyttäreni mukaan nimen Sanna. Sanna on ollut kaikkien purjeveneitteni nimenä ja tuonut hyvää onnea matkoilleni.
Instead of renting satellite phone, I bought Spot Satellite GPS Messenger. It is useful even after this expedition. I named it Sanna after my daughter´s name. When I had sailboats, they were also named after Sanna.
7. kesäkuuta 2012
Riskit - Tunne vastustajasi
Google on uskomaton työkalu retken suunnitteluun. Kun ensin merkitsee joen huolellisesti Google Earthiin, niin sen jälkeen ohjelma näyttää joen yksityiskohtaisen profiilin ja pieni nuoli näyttää, missä kohtaa ollaan kartalla.
Olen sijoittanut kartalle aikaisempien reissujen blogeista keräämiäni kommentteja hankalista paikoista ja arvioiduista päivämatkoista. 100 km lähdöstä on ehkä hankalin paikka. Ensin on kivinen, isoaaltoinen osuus ja sen jälkeen joki pusertuu kallioiden väliin. Paikan voimme tarpeen tullen ohittaa maitse.
Kun joki tulee ulos vuoristosta, on 150 km kohdalla loppufinaali, useamman kilometrin pituinen koskiosuus, jossa joku hankala kohta suositellaan ohitettavaksi liinaamalla eli uittamalla kanootti rantaa pitkin kävelleen jaköysillä auttaen.
Oheisessa kuvassa matkantekoon Snakeriverin osalta kuluu 7 matkapäivää. Olemme varanneet retken tähän osuuteen 16 päivää ja Peelriveriin viisi. Noin 45 km päivämatkat tuntuvat aika paljolta, joten oletettavasti matkapäiviä tulee enemmän, ehkä kymmenen. Alkumatkasta mielenkiintoinen maisema varmasti hidastaa etenemistä. Kun tullaan ulos vuoristosta, joki muuttuu helpommaksi ja varmaan päivämatkoja voi silloin pidentää. Valoa riittää melkein läpi vuorokauden.
Tässä vielä linkki Google Earth -näkymään. Toivottavasti toimii.
Google is unbelievable tool! I drew quite detailed route on the Snakeriver & Google calculates a river profile. Link to Google Earth -view. I hpe it works.
6. kesäkuuta 2012
Hiekkatietä 600 kilometriä.
Suomalaisten sorateiden syntytarina menee näin: ensin karkaa lehmä, perässä juoksee piika ja hakee lehmän kotiin. Syntyy polku. Lopuksi tulee TVH (Destia?) ja lanaa polun leveäksi. Yuokonissa kuuluisa Dempster Highway on syntynyt vanhan koiravaljakkoreitin pohjalle.
Pissatauko Dempster Highwaylla. Foto Lauri Salama.
Tässä on Dempster Highwayn lossi (Kiitos Google Streetview). Jos kaikki menee hyvin tapaamme Kanoe Peoplen auton lossilla elokuun ensimmäisen päivän aamuna. Meillä on 21 päivää aikaa meloa 300 kilometriä Snakeriveriä ja perään 200 kilometriä Peelriveriä. Tästä lossilta ajamme ensin Fort MacPhersoniin pesulle ja sitten hurautamme soratietä 600 kilometriä Dawson Cityyn.
Tulee mieleen kesän 2006 reissu Uralille. Soratietä sielläkin. Pissatauko epäluotettavan sillan kohdalla, jonka ohitimme joen kautta. Foto Mario Ewerbeck. Joku näissä syrjäisissä kolkissa viehättää tai ainakin vetää puoleensa. Minä olen takimmainen kaveri punaisessa takissa.
Dempster Highway v.s. Russian graveroad in Ural on a trip to Kozhim River in 2006.
Ihan vielä ei jännitä, silti aina välillä perhonen lehahtaa mahassa.
4. kesäkuuta 2012
BlackOutSpeakOut
Tulee seurattua retkikohdemaan melojien tempauksia:
Osui silmiini kanadalainen ympäristökampanja, jossa meidän kaikkien melojie oppi-isän Bill Masonin tytär, Becky Mason on myös mukana. Yritykset, myös Beckyn firma, ottivat nettisivujensa etusivuksi tämän saman mustapohjaisen julistuksen. Aika tehokasta. Lisäksi on mahdollisuus vaihtaa Facebook-kuva oheiseksi.Vaikka Kanadassa riittää lääniä moninkertaisesti Suomeen verrattuna, niin sielläkin ovat vastakkain luontoarvot ja teollisuus sekä poliitikkojen suhtautuminen niihin.
Ensi kerralla iloisempia blogimelontoja.
3. kesäkuuta 2012
Suomea ristiin rastiin – Kanadan metsissä.
Olen reissujani suunnitellessa mitoittanut matkoja ja jokia Suomeen. Se antaa hyvän perspektiivin retkeen. Nyt se on vieläkin helpompaa, koska Helsinki ja Whitehorse ovat käytännössä yhtä kaukana pohjoisnavalta. (Kiitos Googlelle kartoista.)
Ylempi valkoinen neliö on Suomen kohdalla, alempi palanen Kanadassa, Yukonissa.
Suomeen suhteutettuna tulemme reittilennolla Vainikkalaan (Whitehorse). Sieltä Kanoe People vie meidät autolla n. 410 km Iisalmen ohi Kiuruveden suntaan (Mayo). Seuraavana aamuna klo 8 Black Sheep Aviation & Cattle Co. Ltd:n Beawer-vesitaso lennättää meidät n. 280 km koilliseen, Kuusamoon (DuoLakes).
Kuusamosta alkaa melonta. Melomme kolmen viikon aikana 500 kilometriä Pelkosenniemelle (300 km Snakeriveriä ja 200 km Peelriveriä Dempster Hwy:n lossille).
Lossilta saamme autokyydin, noin 600 kilometriä Pietarsaareen (Dawson City). Tutkailemme kullankaivajien kaupunkia pari päivää ja sitten hyppäämme bussiin ja köröttelemme 500 kilometriä lähtöpisteeseen Vainikkalaan (Whitehorse).
Retken profiili eroaa vähän Suomesta, meillä ei ole järviä, joiden pinta on 1200 metrissä eikä maanteitä, jotka kulkevat 1300 metrissä. Ja muutenkin maisemat on aika mäkisiä. Luonnonrauhaa pisaa, sillä Yuokinin osavaltiossa on n. 36 000 asukasta, joista 26 000 asuu Whitehorsessa. Asukastiheys on 0,07 asukasta neliökilometrillä.
Our journey put on the map of Finland. Green=by car/bus, blue=paddling, yellow=by plane. There is a small adjustment: actually Whitehorse and Helsinki, my hometown is on the same latitude 60 deg North. On this map the starting point is about 50 miles north and some 150 miles east from Helsinki. Otherwise the route wouldn't fit within Finland (white border).
Ylempi valkoinen neliö on Suomen kohdalla, alempi palanen Kanadassa, Yukonissa.
Kuusamosta alkaa melonta. Melomme kolmen viikon aikana 500 kilometriä Pelkosenniemelle (300 km Snakeriveriä ja 200 km Peelriveriä Dempster Hwy:n lossille).
Lossilta saamme autokyydin, noin 600 kilometriä Pietarsaareen (Dawson City). Tutkailemme kullankaivajien kaupunkia pari päivää ja sitten hyppäämme bussiin ja köröttelemme 500 kilometriä lähtöpisteeseen Vainikkalaan (Whitehorse).
Retken profiili eroaa vähän Suomesta, meillä ei ole järviä, joiden pinta on 1200 metrissä eikä maanteitä, jotka kulkevat 1300 metrissä. Ja muutenkin maisemat on aika mäkisiä. Luonnonrauhaa pisaa, sillä Yuokinin osavaltiossa on n. 36 000 asukasta, joista 26 000 asuu Whitehorsessa. Asukastiheys on 0,07 asukasta neliökilometrillä.
Our journey put on the map of Finland. Green=by car/bus, blue=paddling, yellow=by plane. There is a small adjustment: actually Whitehorse and Helsinki, my hometown is on the same latitude 60 deg North. On this map the starting point is about 50 miles north and some 150 miles east from Helsinki. Otherwise the route wouldn't fit within Finland (white border).
1. kesäkuuta 2012
Musta hetki.
Lauri soitti ja kertoi, että Askon vaimo on sairastunut äkillisesti ja vakavasti.
Kun aloitin tämän ennakko-blogin, ajatuksena ei ollut näin vakavat tilanteet.
Lähetin Askolle tekstarin ja toivotin voimaa ja jaksamista hänelle ja hänen vaimolleen.
Tapasin Askon vaimon Taiteden yönä 2010, kun hän ja Laurin vaimo tulivat meitä vastaan Finlandia-talon rantaan. Emme päästäneet rouvia Taiteiden yön hulinaan, vaan otimme heidät mukaan kanootteihin ja meloimme yhdessä Kaisaniemen puistoon, missä automme olivat. Molemmat rouvat suhtautuivat huvittuneesti meidän inkkarileikkeihin. Ymmärsivät.
Mitä tämä merkitsee retkellemme? Lauri ja minä päätimme, että hanke etenee. Tietysti toivon, että kaikki päättyy vielä hyvin.
Mielessä on sekavia ajatuksia. Askoa en osaa auttaa. En ole uskonnollinen siinä mielessä, että hakisin jonkun korkeamman apua. Silti uskon, että asian ajatteleminen auttaa ja ehkä tukee Askon perhettä.
Nyt on suunnitelmissa seesteinen hetki. Mitään ei pidä päättää juuri nyt. Tarkoituksemme oli seuraavan kerran tavata kesäkuun alkupuolella ja käydä läpi lähinnä retken sisältöön, varusteisiin ja työnjakoon kuuluvia asioita.
Nyt toivon, että huonojen uutisten pohja on saavutettu ja seuraava muutos on ylöspäin.
Tulee mieleen vanha ajatukseni retken suunnittelusta: mitä tarkemman suunnitelman tekee, on hahmottanut sen vaihtoehdon, joka ei toteudu.
Kun aloitin tämän ennakko-blogin, ajatuksena ei ollut näin vakavat tilanteet.
Lähetin Askolle tekstarin ja toivotin voimaa ja jaksamista hänelle ja hänen vaimolleen.
Tapasin Askon vaimon Taiteden yönä 2010, kun hän ja Laurin vaimo tulivat meitä vastaan Finlandia-talon rantaan. Emme päästäneet rouvia Taiteiden yön hulinaan, vaan otimme heidät mukaan kanootteihin ja meloimme yhdessä Kaisaniemen puistoon, missä automme olivat. Molemmat rouvat suhtautuivat huvittuneesti meidän inkkarileikkeihin. Ymmärsivät.
Mitä tämä merkitsee retkellemme? Lauri ja minä päätimme, että hanke etenee. Tietysti toivon, että kaikki päättyy vielä hyvin.
Mielessä on sekavia ajatuksia. Askoa en osaa auttaa. En ole uskonnollinen siinä mielessä, että hakisin jonkun korkeamman apua. Silti uskon, että asian ajatteleminen auttaa ja ehkä tukee Askon perhettä.
Nyt on suunnitelmissa seesteinen hetki. Mitään ei pidä päättää juuri nyt. Tarkoituksemme oli seuraavan kerran tavata kesäkuun alkupuolella ja käydä läpi lähinnä retken sisältöön, varusteisiin ja työnjakoon kuuluvia asioita.
Nyt toivon, että huonojen uutisten pohja on saavutettu ja seuraava muutos on ylöspäin.
Tulee mieleen vanha ajatukseni retken suunnittelusta: mitä tarkemman suunnitelman tekee, on hahmottanut sen vaihtoehdon, joka ei toteudu.
27. toukokuuta 2012
Riskit - karhun kohtaaminen
National Geographic 2010 Energizer Photo Contest -voittajakuva.
Linkki kuvan tarinaan
Mitä karhu tekee, kun se tapaa minut joella? Todennäköisesti en edes huomaa, kun karhu lähtee omille teilleen huomattuaan minut. Tietysti olen tutkinut karhun ja ihmisen kohtaamisen aiheuttamia vakavia havereita Pohjois-Amerikassa. Yllättävän usein ihminen pääsee hengestään kesyn, tarhassa olevan karhun käsittelyssä (allaolevien karttojen siniset täpät). Löysin Wikipediasta oheisen kartan, jossa on kuvattu eri karhulajien aiheuttamat kuolemantapaukset Pohjoi-Amerikassa 1900-luvulla. Vasemmanpuoleisessa kartassa punainen x on meidän retkemme sijainti.Miten minun käy, jos joudun karhun hampaisiin? Karhu suhtautuu minuun kuin roskikseen tai haaskaan, olen karhun ruokaa. Nam, karhu alkaa nakertaa minua. Siinä vaiheessa tuskin leikin kuollutta, vaan annan karhulle turpiin kaikin keinoin. Karhun ampuminen hengiltä on tietysti hyvä ratkaisu minun kannaltani, mutta kuten sodissa muutenkin, voitokas taistelu menee harvoin niin kuin kenraalit sen sunnittelevat. Jos karhu ei kuole heti, minua nakertaa ja kynsii runsas 300 kiloa äkäistä karhua. Jos hyvin käy, jää nilkkaan toimiva akillesjänne, että voin nilkuttaa joelta kotiin. Kuvan nakerrukset on aiheuttanut jääkarhu, joka käy tavallista karhua hanakammin piffin kimppuun.
Voinko hätistää? Ainoa lohdullinen keino lähikontaktissa on pippurisumute. Siinä vaiheessa, kun pahanhajuinen karhun hengitys täyttää teltan, on aikaa harrastaa kaikenlaisia pelastautumisia, pippurisumute on yksi niistä. Jos joudun sitä käyttämään, niin varmaan kerron, jos se toimi.
Ettei ihan menisi yöunet, niin turvaudun koeteltuun konstiin: todennäköisyyslaskentaan. Kolusin lisää Wikipediaa ja löysin Snakeriverin seuduilta, Yukonin ja Northwest Territories -alueelta viisi tapausta vuosilta 1932-2006. Noista kaksi oli suoranaisia retkeilijöiden kohtaloita, muissa tapauksissa kyseessä oli asutun mökin läheisyydessä tapahtunut karhun kohtaaminen.
Uskon, että selviämme karhuista puhumalla. Äänekäs puhe auttaa karhua huomaamaan meidät hyvissä ajoin. Yleensä tällaisissa kohtaamisissa karhu lähtee omille teilleen. Ongelmat syntyvät, jos karhu kokee tulleensa yllätetyksi tai jos leirimme ruuan tuoksu houkuttelee sen luoksemme. Ruuat voi pakata karhunkestäviin päniköihin ja hinata pänikän puuhun. Tämä ei estä karhua tulemasta leiriin, mutta ehkä pelastaa loppumatkan ruuat.
Snakeriver ei ole karhuja kiinnostava lohijoki.
25. toukokuuta 2012
Pakboat ei onnistu!
Tarkoitus oli hankkia reissua varten Pakboat. Pakboatin valmistaja Alv Elvestad olisi pannut sen jenkeistä/Kiinasta postiin ja olisin noukkinut sen Whitehorsesta. Vaan ei onnistu. Pitää maksaa tullit ja vatit, jotta saa kanootin ulos, koska en tuo sitä tullessani. Ja sitten joutuisin maksamaan uudet maksut Suomessa. Ei hyvä. Tässä, mitä paikallinen viranomainen sanoo (punainen teksti):
I tried to get a Pakboat from U.S. to Canada without paying any taxes. I´m takinng it back to Finland & there I have to pay customs&taxes anyway. Can't do it, said my friends in Whitehorse.
I tried to get a Pakboat from U.S. to Canada without paying any taxes. I´m takinng it back to Finland & there I have to pay customs&taxes anyway. Can't do it, said my friends in Whitehorse.
What you can bring with you
As a visitor, you can bring certain goods into Canada for your own use as "personal baggage". Personal
baggage includes clothing, camping and sports equipment, cameras and personal computers. It also includes
vehicles, private boats and aircraft.
You must declare all goods when you arrive at the first CBSA port of entry. Border services officers do conduct
examinations of goods being imported or exported to verify declarations. If you declare goods when you
arrive and take them back with you when you leave, you will not have to pay any duty or taxes. These goods
cannot be:
- used by a resident of Canada;
- used on behalf of a business based in Canada;
- be given as a gift to a Canadian resident; or
- disposed of or left in Canada.
10. toukokuuta 2012
Lentoliput ostettu
Enää en malttanut odottaa, vaan ostin meille liput. Hinta oli satasen per nuppi arvoitua halvempi, kun fiilasin lähtö- ja tulopäiviä. Nyt saan lähetettyä Kanadaan tarkkoja tietoja aikataulutoiveistamme autokuljetusten ja puskalennnon suhteen. Edullisin ja muutenkin helppokäyttöinen lentolippujen hakukone oli Skyskanner. Muutamalla kympillä sai vakuutuksen, jolla voi peruuttaa matkan lääkärintodistuksella, jos joku meistä sairastuu niin, ettei pääse matkaan. Blogin Check-list -sivulla on lisää tämän hetken suunnitelmista.
We bought the flight-tickets. We arrive at Whitehorse in the evening of the 7th of July. Click the picture to get it readable.
We bought the flight-tickets. We arrive at Whitehorse in the evening of the 7th of July. Click the picture to get it readable.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)