Telttamme oli saksalainen Wechsel Forum 3. Teltta on tilava ja korkea, kahden absidin vapaasti seisovaa mallia. Kolmelle se olisi ollut ahdas, mutta kaksistaan mahduimme hyvin. Me kaksi huonoselkäistä pappaa tykkäsimme teltan reilusta sisäkorkeudesta.
|
Olen virittänyt telttaa hieman alkuperäisestä. Teltan kaaria ei tarvitse pujottaa, vaan olen neulonut klipsit koko matkalle, lisäksi ulkoteltassa on molemmissa absideissa pyöreä ikkuna. Teltan alle teetin Laatuteltassa myös absidit peittävän footprintin, lisäalustan. Footprintin neuloin osaksi telttaa, sitä ei tarvitse erikseen levitellä.
|
Teltan katossa oleva tavaraverkko oli kovassa käyhtössä. Yleensä kuivatimme siellä pikkuvaatteita. Tässä kokeilin aurinkokennon lataustehoa teltan sisältä. Ei toiminut. |
Aurinkokenno, akku ja akkulaturi. Johtui ehkä sateesta ja pilvisestä kelistä, mutta tää kuvio toimi huonosti. Aikaisemmin kenno plus akku on toiminut hyvin: leiriin tullessa levitän aurinkokennon katselemaan aurinkoa ja lataamaan laitteen omaa akkua. Myöhemmin voi sitten kytkeä ladattavia asioita sähköpulleaan akkuun. Laturi on sveitsiläinen Sunbag Off-grid L vuosimalli 2008.
|
Siitä huolimatta että lataustekniikka on kehittynyt paljon viidessä vuodessa, pyrin jatkossa elämään litium-paristoilla jopa kamerassa.
Kaiken lisäksi tämä vekotin myöhästytti meidät Lontoossa jatkolennolta: turvatarkastus halusi penkoa käsimatkatavarani, kun eivät läpivalaisussa ymmärtäneet, mikä kumma kassissani oli – juuri tuo aurinkokenno. Penkomisjonossa meni melkein tunti. Nyt taitaa kaiken lisäksi olla niin, että noin isoja akkuja ei saa kuljettaa reittikoneissa edes ruumassa. Kannattaa tarkistaa, jos aiot hankkia vehkeneen.
En voi suositella laturitouhua, jatkossa käytän laitteita, joihin sopivat litiumpatterit. Kuvassa akun perässä on valkoinen TopShotista https://www.topshot.fi/ ostettu Pixo C2 -yleislaturi lataamassa kameran akkua. Normaalisti laturi toimi hyvin, mutta hotellissa 110 voltin virralla se vaikutti tehottomalta. Muuten laite on luotettava, mulla on vanhempi Pixo vuodelta 2007 ja se toimii hyvin edelleen.
|
Devoldin villakalsarit ja -aluspaita. Mulla oli erikseen leiri- ja melontavarusteet. Rannassa panin hikiset kamat narulle ja vaihdoin kuivat leirikamat päälle. Tuntui mukavalta tavalta vaihtaa rooli melojasta salojen sankariksi.
Sadekamat, Henry Lloydin purjehdustakki ja housut oli sateen sattuessa yhteiset melontaan ja rantaan. Vaihtovaatekuvio toimi hyvin. Kalsareita ja sukkia tietysti oli enemmän kuin kahdet ja niitä pyykkäsin aina tarpeen tullen.
Ursuitin välikuivapuku (Welhonpesä) oli alkumatkan kylmissä keleissä taas kerran viihtyisyyden pelastaja. Melontatossuina oli neopren-nilkkurit. Enemmän olisi saanut olla vartta loppumatkan mutarannoissa. Tossujen lisäksi mulla oli goresukat.
|
Avotulella kuluu puuta huomattavasti runsaammin kuin tavallisesti matkassa olevalla Turbo Stove -kehitysmaaliedellä. Ensikerralla otan sen mukaan, vaikka vähän iso esine onkin.
|
Teräksinen paistinlasta oli aivan loistava apu, kun piti tuulettaa kosteita puita palamaan. Oli siitä tietysti apua paistamisessakin.
|
Aamukahvia keitimme aina koko pannullisen. Ylimääräinen kahvi kaadettiin termoskannuun ja mnäin saimme maatauoilla lämmintä kahvia palanpainikkeeksi.
|
Maatauoilla tarkeni loppumatkasta. Matkassa oli kunnon aurinkovoidetta.
|
Varsinaisesta varustelistasta saa osviittaa toisesta blogistani, jossa on tämänhetkinen muistilistani retkitavaroista Linkki varutelistaan >>>
Tähän loppuun vielä viiden tähden varusteita:
Viiden tähden varuste: Kyyti
![]() |
SnakeRiver Expedition 5-star service: Derek Dinnan ja Black Sheep Aviation |
Derek Dinnan ja Black Sheep Aviationin Beaver-vesitaso. Rauhallinen Derek kierteli pahimmat pilvikasat ja vei meidät perille, kuten oli sovittu. Hän joutui huonon lentokelin vuoksi tekemään aikamoisen kierroksen. Runsaan tunnin lento piteni kiertotien vuoksi kahteen tuntiin. Silti hinta oli kuten oltiin keväällä sähköpostitse sovittu. Black Sheep Aviation on ilman muuta viiden tähden kumppani tulevillakin reissuilla.
Viiden tähden varuste: Kanootti
Jos jossain asiassa tällä reissulla kävi hyvä tuuri, niin se oli kanootin valinnassa. Meille oli varattu joku aukkopeitteinen kanootti, joka näytti enemmän järvivehkeeltä. Vuokraajan kannalta oleelista oli, että Snakeriverille lähdetään kanootilla, jossa on aukkopeite.
Kumpikaan meistä ei ole aukkopeitemiehiä. Kiertelimme vuorkaajan hyllyjä ja yhtaikaa Laurin kanssa huomasimme punaisen, reilun kokoisen kanoottin hyllyssä. Otimme kanootin alas ja siinä se oli - Esquif Canyon. Tiesin Esquifin entuudestaan, niitä tuo Suomeen Eräketun Timo Nokialta. Esquif sanoo itse tekevänsä kanootteja melojille, ei kauppiaille. Canyon on tukevaa paksua Royalexia puristettuna hienoon, koskikelpoiseen muotoon.
"It is whitewater river" yritti vuokraaja vielä perustella aukkopeitettä, mutta olimme valintamme tehneet. Meillä on tavaraa sen verran, että saamme hyvän kellutuksen varusteista. Ketterällä kanootilla saa väistettyä pahimmat kuohat ja hyvin muotoiltu keula pitää sekin kanootin kuivana.
Ensimmäisten koskien jälkeen olimme molemmat sitä mieltä, että parempaa kanoottia ei meillä voisi olla tälle joelle. Kaiken lisäksi Esquif toimi loistavasti sileällä Peel-joella matkan viimeiset 200 kilometriä. Jos nää kehut tuntuu ylitsevuotavilta, niin reissun aikana tuli monta kertaa mieleen, että olisimme ollet lirissä jollain toisella kanoootilla. Snakeriverin 300 kilometristä oli koskea ensimmäiset 265 kilometriä. Väisteltäviä kiviä, pyörteitä ja täysikasvuisia puita riitti pitämään jännitystä yllä.
![]() |
Esquif Canyon on tukevaa tekoa: Demspterhighwaylla tuulenpuuska irroitti kanootin auton katolta. Auton katon sadevesikouru ja takimmainen kattoteline saivat siipeensä, kanootti ei ollut moksiskaan. |
Viiden tähden varuste: Kassit
Arctic ground squirrel tried to get into my Ortlieb waterproof bag in vain.
Minun varusteet mahtuivat kahteen 80-litraiseen Ortliebin kassiin. Ilman kompressioremmejä en olisi saanut kasseja kiinni lentoja varten. Kumpikin kassi painoi 20 kiloa ja tasavarmasti niitä ei kentillä kohdeltu kevyesti. Kanoottiin kassit menivät heittämällä ja uusista sidontalenkeistä sain sidottua kassit napakasti kiinni kanoottiin.
Kantotaipaleilla kassi kulki huomamatta reppuselässä ja toimi valtaistuimena huiliessa. Uudet, isot vetoketjut toimivat takkuilematta märissä ja mutaisissa oloissa. Jotain jäin kaipaamaan: isoon kassiin pieniä pusseja, joissa tavarat on. Varsinkin sateella harmitti kaivaa kassista tavaroita. Muutenkin pienissä pussukoissa varusteiden hallinta helpottuisi. Retken aikana purin ja pakkasin kasseja kymmeniä kertoja. Laurilla oli isossa kassissa pienempiä pussukoita, jotka toimivat loistavasti. Ortlieb saa viisi tähteä.
Kantotaipaleilla kassi kulki huomamatta reppuselässä ja toimi valtaistuimena huiliessa. Uudet, isot vetoketjut toimivat takkuilematta märissä ja mutaisissa oloissa. Jotain jäin kaipaamaan: isoon kassiin pieniä pusseja, joissa tavarat on. Varsinkin sateella harmitti kaivaa kassista tavaroita. Muutenkin pienissä pussukoissa varusteiden hallinta helpottuisi. Retken aikana purin ja pakkasin kasseja kymmeniä kertoja. Laurilla oli isossa kassissa pienempiä pussukoita, jotka toimivat loistavasti. Ortlieb saa viisi tähteä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti