17. kesäkuuta 2012

Riskit – pitää pyytää apua – Sanna auttaa

On hyvä, jos omaiset voivat seurata reissua ja nähdä, että matka etenee suunnitellusti. Ihmelaite tähän Spot on gps. Se lähettää reittipisteitä satelliitin kautta nettiin Googlemapsiin. Reittisivun linkki on tässä. Vielä siellä ei ole mitään, mutta tarkoitukseni on kokeilla laitetta täällä Suomessa.

Jos tulee hätä, laitteen voi käynnistää lähettämään hätäkutsua ja sijaintiamme. Viranomaiset saavat hätäviestin ja ryhtyvät toimiin. Tätä napulaa ei paineta, jos hyttynen puree.

Laitteen voi lisäksi ohjelmoida lähettämään "kaikki hyvin" -viestin. Tarkoitus on sopia etukäteen tietyt etapit, jolloin lähetämme tuon viestin. Lähinnä, kun olemme ohittaneet etukäteen hankalaksi arvioimamme taimuuten merkittävän kohdan retkellä.

Mitä maksoi? Laite maksoi n. 140 euroa ja vuoden karttalisenssi ja laajennettu hätäkutsulisenssi toisen mokoman. Silti palikka tuli halvemmaksi kuin satelliittipuhelin vuokrattuna. Ja laitteesta on hyötyä tulevaisuudessa muillakin reissuilla. Laitteen aktivoiminen netissä oli hankalaa, onnistui vasta kolmannella kerralla.

Laite piti nimetä.Annoin sille tyttäreni mukaan nimen Sanna. Sanna on ollut kaikkien purjeveneitteni nimenä ja tuonut hyvää onnea matkoilleni.

Instead of renting satellite phone, I bought Spot Satellite GPS Messenger. It is useful even after this expedition. I named it Sanna after my daughter´s name. When I had sailboats, they were also named after Sanna.


7. kesäkuuta 2012

Riskit - Tunne vastustajasi


Google on uskomaton työkalu retken suunnitteluun. Kun ensin merkitsee joen huolellisesti Google Earthiin, niin sen jälkeen ohjelma näyttää joen yksityiskohtaisen profiilin ja pieni nuoli näyttää, missä kohtaa ollaan kartalla.

Olen sijoittanut kartalle aikaisempien reissujen blogeista keräämiäni kommentteja hankalista paikoista ja arvioiduista päivämatkoista. 100 km lähdöstä on ehkä hankalin paikka. Ensin on kivinen, isoaaltoinen osuus ja sen jälkeen joki pusertuu kallioiden väliin. Paikan voimme tarpeen tullen ohittaa maitse.

Kun joki tulee ulos vuoristosta, on 150 km kohdalla loppufinaali, useamman kilometrin pituinen koskiosuus, jossa joku hankala kohta suositellaan ohitettavaksi liinaamalla eli uittamalla kanootti rantaa pitkin kävelleen jaköysillä auttaen.

Oheisessa kuvassa matkantekoon Snakeriverin osalta kuluu 7 matkapäivää. Olemme varanneet retken tähän osuuteen 16 päivää ja Peelriveriin viisi. Noin 45 km päivämatkat tuntuvat aika paljolta, joten oletettavasti matkapäiviä tulee enemmän, ehkä kymmenen. Alkumatkasta mielenkiintoinen maisema varmasti hidastaa etenemistä. Kun tullaan ulos vuoristosta, joki muuttuu helpommaksi ja varmaan päivämatkoja voi silloin pidentää. Valoa riittää melkein läpi vuorokauden.

Tässä vielä linkki Google Earth -näkymään. Toivottavasti toimii.

Google is unbelievable tool! I drew quite detailed route on the Snakeriver & Google calculates a river profile. Link to Google Earth -view. I hpe it works.

6. kesäkuuta 2012

Hiekkatietä 600 kilometriä.


Suomalaisten sorateiden syntytarina menee näin: ensin karkaa lehmä, perässä juoksee piika ja hakee lehmän kotiin. Syntyy polku. Lopuksi tulee TVH (Destia?) ja lanaa polun leveäksi. Yuokonissa kuuluisa Dempster Highway on syntynyt vanhan koiravaljakkoreitin pohjalle.

Pissatauko Dempster Highwaylla. Foto Lauri Salama.

Tässä on Dempster Highwayn lossi (Kiitos Google Streetview). Jos kaikki menee hyvin tapaamme Kanoe Peoplen auton lossilla elokuun ensimmäisen päivän aamuna. Meillä on 21 päivää aikaa meloa 300 kilometriä Snakeriveriä ja perään 200 kilometriä Peelriveriä. Tästä lossilta ajamme ensin Fort MacPhersoniin pesulle ja sitten hurautamme soratietä 600 kilometriä Dawson Cityyn.

Tulee mieleen kesän 2006 reissu Uralille. Soratietä sielläkin. Pissatauko epäluotettavan sillan kohdalla, jonka ohitimme joen kautta. Foto Mario Ewerbeck. Joku näissä syrjäisissä kolkissa viehättää tai ainakin vetää puoleensa. Minä olen takimmainen kaveri punaisessa takissa.

Dempster Highway v.s. Russian graveroad in Ural on a trip to Kozhim River in 2006.

Ihan vielä ei jännitä, silti aina välillä perhonen lehahtaa mahassa.

4. kesäkuuta 2012

BlackOutSpeakOut

Tulee seurattua retkikohdemaan melojien tempauksia:

Osui silmiini kanadalainen ympäristökampanja, jossa meidän kaikkien melojie oppi-isän Bill Masonin tytär, Becky Mason on myös mukana. Yritykset, myös Beckyn firma, ottivat nettisivujensa etusivuksi tämän saman mustapohjaisen julistuksen. Aika tehokasta. Lisäksi on mahdollisuus vaihtaa Facebook-kuva oheiseksi.


Vaikka Kanadassa riittää lääniä moninkertaisesti Suomeen verrattuna, niin sielläkin ovat vastakkain luontoarvot ja teollisuus sekä poliitikkojen suhtautuminen niihin.

Ensi kerralla iloisempia blogimelontoja.



3. kesäkuuta 2012

Suomea ristiin rastiin – Kanadan metsissä.

Olen reissujani suunnitellessa mitoittanut matkoja ja jokia Suomeen. Se antaa hyvän perspektiivin retkeen. Nyt se on vieläkin helpompaa, koska Helsinki ja Whitehorse ovat käytännössä yhtä kaukana pohjoisnavalta. (Kiitos Googlelle kartoista.)

 Ylempi valkoinen neliö on Suomen kohdalla, alempi palanen Kanadassa, Yukonissa.

Suomeen suhteutettuna tulemme reittilennolla Vainikkalaan (Whitehorse). Sieltä Kanoe People vie meidät autolla n. 410 km Iisalmen ohi Kiuruveden suntaan (Mayo). Seuraavana aamuna klo 8 Black Sheep Aviation & Cattle Co. Ltd:n Beawer-vesitaso lennättää meidät n. 280 km koilliseen, Kuusamoon (DuoLakes).

Kuusamosta alkaa melonta. Melomme kolmen viikon aikana 500 kilometriä Pelkosenniemelle (300 km Snakeriveriä ja 200 km Peelriveriä Dempster Hwy:n lossille).

Lossilta saamme autokyydin, noin 600 kilometriä Pietarsaareen (Dawson City). Tutkailemme kullankaivajien kaupunkia pari päivää ja sitten hyppäämme bussiin ja köröttelemme 500 kilometriä lähtöpisteeseen Vainikkalaan (Whitehorse).


Retken profiili eroaa vähän Suomesta, meillä ei ole järviä, joiden pinta on 1200 metrissä eikä maanteitä, jotka kulkevat 1300 metrissä. Ja muutenkin maisemat on aika mäkisiä. Luonnonrauhaa pisaa, sillä Yuokinin osavaltiossa on n. 36 000 asukasta, joista 26 000 asuu Whitehorsessa. Asukastiheys on 0,07 asukasta neliökilometrillä.



Our journey put on the map of Finland. Green=by car/bus, blue=paddling, yellow=by plane. There is a small adjustment: actually Whitehorse and Helsinki, my hometown is on the same latitude 60 deg North. On this map the starting point is about 50 miles north and some 150 miles east from Helsinki. Otherwise the route wouldn't fit within Finland (white border).


1. kesäkuuta 2012

Musta hetki.

Lauri soitti ja kertoi, että Askon vaimo on sairastunut äkillisesti ja vakavasti.

Kun aloitin tämän ennakko-blogin, ajatuksena ei ollut näin vakavat tilanteet.

Lähetin Askolle tekstarin ja toivotin voimaa ja jaksamista hänelle ja hänen vaimolleen.

Tapasin Askon vaimon Taiteden yönä 2010, kun hän ja Laurin vaimo tulivat meitä vastaan Finlandia-talon rantaan. Emme päästäneet rouvia Taiteiden yön hulinaan, vaan otimme heidät mukaan kanootteihin ja meloimme yhdessä Kaisaniemen puistoon, missä automme olivat. Molemmat rouvat suhtautuivat huvittuneesti meidän inkkarileikkeihin. Ymmärsivät.

Mitä tämä merkitsee retkellemme? Lauri ja minä päätimme, että hanke etenee. Tietysti toivon, että kaikki päättyy vielä hyvin.

Mielessä on sekavia ajatuksia. Askoa en osaa auttaa. En ole uskonnollinen siinä mielessä, että hakisin jonkun korkeamman apua. Silti uskon, että asian ajatteleminen auttaa ja ehkä tukee Askon perhettä.

Nyt on suunnitelmissa seesteinen hetki. Mitään ei pidä päättää juuri nyt. Tarkoituksemme oli seuraavan kerran tavata kesäkuun alkupuolella ja käydä läpi lähinnä retken sisältöön, varusteisiin ja työnjakoon kuuluvia asioita.

Nyt toivon, että huonojen uutisten pohja on saavutettu ja seuraava muutos on ylöspäin.

Tulee mieleen vanha ajatukseni retken suunnittelusta: mitä tarkemman suunnitelman tekee, on hahmottanut sen vaihtoehdon, joka ei toteudu.

27. toukokuuta 2012

Riskit - karhun kohtaaminen

National Geographic 2010 Energizer Photo Contest -voittajakuva.
Linkki kuvan tarinaan

Mitä karhu tekee, kun se tapaa minut joella? Todennäköisesti en edes huomaa, kun karhu lähtee omille teilleen huomattuaan minut. Tietysti olen tutkinut karhun ja ihmisen kohtaamisen aiheuttamia vakavia havereita Pohjois-Amerikassa. Yllättävän usein ihminen pääsee hengestään kesyn, tarhassa olevan karhun käsittelyssä (allaolevien karttojen siniset täpät). Löysin Wikipediasta oheisen kartan, jossa on kuvattu eri karhulajien aiheuttamat kuolemantapaukset Pohjoi-Amerikassa 1900-luvulla. Vasemmanpuoleisessa kartassa punainen x on meidän retkemme sijainti.

Miten minun käy, jos joudun karhun hampaisiin? Karhu suhtautuu minuun kuin roskikseen tai haaskaan, olen karhun ruokaa. Nam, karhu alkaa nakertaa minua. Siinä vaiheessa tuskin leikin kuollutta, vaan annan karhulle turpiin kaikin keinoin. Karhun ampuminen hengiltä on tietysti hyvä ratkaisu minun kannaltani, mutta kuten sodissa muutenkin, voitokas taistelu menee harvoin niin kuin kenraalit sen sunnittelevat. Jos karhu ei kuole heti, minua nakertaa ja kynsii runsas 300 kiloa äkäistä karhua. Jos hyvin käy, jää nilkkaan toimiva akillesjänne, että voin nilkuttaa joelta kotiin. Kuvan nakerrukset on aiheuttanut jääkarhu, joka käy tavallista karhua hanakammin piffin kimppuun.


Voinko hätistää? Ainoa lohdullinen keino lähikontaktissa on pippurisumute. Siinä vaiheessa, kun pahanhajuinen karhun hengitys täyttää teltan, on aikaa harrastaa kaikenlaisia pelastautumisia, pippurisumute on yksi niistä. Jos joudun sitä käyttämään, niin varmaan kerron, jos se toimi.


Ettei ihan menisi yöunet, niin turvaudun koeteltuun konstiin: todennäköisyyslaskentaan. Kolusin lisää Wikipediaa ja löysin Snakeriverin seuduilta, Yukonin ja Northwest Territories -alueelta viisi tapausta vuosilta 1932-2006. Noista kaksi oli suoranaisia retkeilijöiden kohtaloita, muissa tapauksissa kyseessä oli asutun mökin läheisyydessä tapahtunut karhun kohtaaminen.


Uskon, että selviämme karhuista puhumalla. Äänekäs puhe auttaa karhua huomaamaan meidät hyvissä ajoin. Yleensä tällaisissa kohtaamisissa karhu lähtee omille teilleen. Ongelmat syntyvät, jos karhu kokee tulleensa yllätetyksi tai jos leirimme ruuan tuoksu houkuttelee sen luoksemme. Ruuat voi pakata karhunkestäviin päniköihin ja hinata pänikän puuhun. Tämä ei estä karhua tulemasta leiriin, mutta ehkä pelastaa loppumatkan ruuat.

Snakeriver ei ole karhuja kiinnostava lohijoki.

25. toukokuuta 2012

Pakboat ei onnistu!

Tarkoitus oli hankkia reissua varten Pakboat. Pakboatin valmistaja Alv Elvestad olisi pannut sen jenkeistä/Kiinasta postiin ja olisin noukkinut sen Whitehorsesta. Vaan ei onnistu. Pitää maksaa tullit ja vatit, jotta saa kanootin ulos, koska en tuo sitä tullessani. Ja sitten joutuisin maksamaan uudet maksut Suomessa. Ei hyvä. Tässä, mitä paikallinen viranomainen sanoo (punainen teksti):

I tried to get a Pakboat from U.S. to Canada without paying any taxes. I´m takinng it back to Finland & there I have to pay customs&taxes anyway. Can't do it, said my friends in Whitehorse.

What you can bring with you

As a visitor, you can bring certain goods into Canada for your own use as "personal baggage". Personal baggage includes clothing, camping and sports equipment, cameras and personal computers. It also includes vehicles, private boats and aircraft.
You must declare all goods when you arrive at the first CBSA port of entry. Border services officers do conduct examinations of goods being imported or exported to verify declarations. If you declare goods when you arrive and take them back with you when you leave, you will not have to pay any duty or taxes. These goods cannot be:
  • used by a resident of Canada;
  • used on behalf of a business based in Canada;
  • be given as a gift to a Canadian resident; or
  • disposed of or left in Canada.
Mutta paikallinen kontaktini Kanoe Peopleen, Gus Karpes kertoi, että ovat yrittäneet koottavilla Ally -kanooteilla, mutta ei  onnistu.





10. toukokuuta 2012

Lentoliput ostettu

Enää en malttanut odottaa, vaan ostin meille liput. Hinta oli satasen per nuppi arvoitua halvempi, kun fiilasin lähtö- ja tulopäiviä. Nyt saan lähetettyä Kanadaan tarkkoja tietoja aikataulutoiveistamme autokuljetusten ja puskalennnon suhteen. Edullisin ja muutenkin helppokäyttöinen lentolippujen hakukone oli  Skyskanner. Muutamalla kympillä sai vakuutuksen, jolla voi peruuttaa matkan lääkärintodistuksella, jos joku meistä sairastuu niin, ettei pääse matkaan. Blogin Check-list -sivulla on lisää tämän hetken suunnitelmista.




We bought the flight-tickets. We arrive at Whitehorse in the evening of the 7th of July. Click the picture to get it readable.




7. toukokuuta 2012

Nyssykät reittilennolle

Mun kollit Uralin reissulle: ylhäältä alas:
käsimatkatavarat, varustesäkki ja alimpana koottava Pakboat.

 

Tarkistin vielä kerran matkatavaroiden rajoitukset.

 

Yritin löytää rahtikuljetusta edes osalle tavaroita, mutta se meni tosi hankalaksi. Kanadaan, johonkin isoon kaupunkiin tavar aolisi vielä tullut suht kohtuuhintaan, mutta loppumatka Whitehorseen olisi maksanut liki tonnin. Plus olisi pitänyt itse tulliselvittää kamat. Huh.

Ylipainomaksu on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto.
  • Koneeseen mukaan 8 kg. Turistiluokka, kotimaanlennot, lomalennot ja lennot, joissa vain yksi matkustusluokka: yksi laukku, jonka ulkomitat ovat enintään 56 x 45 x 25 cm ja enimmäispaino 8 kg.
  • Ruumaan yksi laukku, 23 kg
    Ase on yksi laukku, täällä tarkemmin: >>>
  • Useamman lentoyhtiön lennolla peritään ylipainomaksu lähtöselvittävän lentoyhtiön tariffien mukaan.

  • Finnairin perimät maksut Amerikan lennoilla: 50* / 60 / 80 euroa
* Edullisin hinta voimassa maksettaessa ennakkoon verkossa. Seuraavaksi edullisin hinta on voimassa, kun palvelu maksetaan etukäteen joko matkatoimistossa tai Finnairin puhelinpalvelussa. Korkein hinta on voimassa silloin, kun palvelu maksetaan lentokentän palvelupisteessä.

Näyttäisi siltä, että lähdetään Helisngistä British Airwaysin tai Air Canadan lennolla

2. toukokuuta 2012

Virtaamatietoja PeelRiverille


PeelRiverin 10 päivän virtaama Fort McPhersonin yläpuolella. Aika hurjat ilman lämpötilavaihtelut.

Olemme lomien ajoitusten vuoksi lähdössä joelle hieman liian aikaisin, paras aika vesitilanteen kannalta olisi myöhemmin heinäkuussa. Kesäkuu on tulvakuukausi, mutta heinäkuun alkuun riittää hyvinkin vettä, jos kevät ja lumien sulaminen on myöhässä. Joella on muutama kanjoni, joihin vesi voi pakkautua aika ilkeästi. Jos on paljon vettä, nämä kohdat pitää ohittaa maitse. Toisaalta, Snake River tyhjenee aika nopeasti, joten liian myöhäänkään ei voi mennä.

Joen virtaama vähän ennen Peelriveriä on heinäkuussa noin 200 m3/s, Kymijoen luokkaa.

Allaoleva kuvaruutukaappaus toimii myös linkkinä virtaamasivulle.


Pääsen seuraamaan vesitilannetta PeelRiverin puolelta, siellä on mittausasemia, mutta SnakRiverillä ei. Pitää selvitellä, millainen on ollut lumitilanne ja kun sulaminen alkaa, niin kuinka se edistyy.

Linkki oheiselle sivulle Virtaamat PeelRiver


26. huhtikuuta 2012

Pitkien listojen ilta

Pidettiin Forssassa Laurin luona palaveri, jossa käsiteltiin retken varusteita ja logostiikkaa. Yhteiset varusteet, omat varusteet, mitä otetaan Suomesta mukaan, mitä ostetaan Whitehorsesta. Pitää selvittää mm. pitkän lennon painorajoitukset ja saako reittikoneessa enää kuljettaa haulikon panoksia.

Ilman Laurin vaimon, Tuulan leipomaa pirakkaa, ei matka olisi edistynyt lainkaan.

Tämänhetkinen Jaakon tsekkilista: tein palaverissa listaa Googledocsiin akuuteista asioista, joita voisin hoitaa, paljon muutakin hoidettavaa tietysti on. Tein listasta oman sivu tähän blogiin: Checklist